مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت انواع گوشی‌های سامسونگ سری S چند؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مستأجران وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی ودیعه‌مسکن را چگونه می‌توانند دریافت کنند؟ + جزئیات منطقه حساس در بازار سکه کجاست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز | ریزش‌ها لاک‌پشتی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ضرورت صادرات ۲۰۰ هزار تن سیب و پرتقال سایپا شرایط جدید فروش و پیش‌فروش ۱۰ محصول را اعلام کرد + اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل رقم دقیق مالیات پرداختی طلافروشان مشخص شد | دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بخشی از ظرفیت مسکن ملی به کارگران جزئیات تازه از خروج عجیب‌وغریب ارز از کشور فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد، از امروز ۹ صبح (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد | طلای زینتی تا ۱۵۰ گرم معاف از مالیات است فرماندار مشهد: از طلافروشان فراتر از قانون چیزی نمی‌خواهیم | کسانی که مغازه هایشان پلمب شده، براساس روال قانونی بوده‌ است سال گذشته ۲۸ درصد منابع از بانک‌های خراسان رضوی خارج شد واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد
سرخط خبرها

پاسخ به چند سوال مهم درباره میزان و زمان دریافت سود سهام عدالت | معوقات گذشته هم واریز می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۱۶۵۲۸
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
پاسخ به چند سوال مهم درباره میزان و زمان دریافت سود سهام عدالت | معوقات گذشته هم واریز می‌شود؟
اسفندماه هر سال طبق روال سال‌های گذشته، سهام‌داران عدالت منتظر دریافت سود سهام خود هستند. اما همچنان زمان و مبلغ واریز آن در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش شهرآرانیوز، هر ساله در دو نوبت سود سهام عدالت به حساب سهام‌داران عدالت واریز می‌شود. نوبت اول آن در آذر ماه و نوبت دوم نیز اسفندماه واریز می‌شود. 

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، هفته گذشته اعلام کرد: سود سهام عدالت طبق قرار ٢۵ اسفند ۱۴۰۲ واریز می‌شود که مبلغ آن ٣٠ درصد کمتر از رقمی است که پاییز امسال برای سهام‌داران واریز شد. البته رئیس سازمان بورس رقم دقیق سود سهام عدالت را اعلام می‌کند و امیدواریم که ٢۵ اسفند ماه به حساب سهام‌داران واریز شود.

در مرحله اول دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

بر اساس صحبت‌های وزیر اقتصاد حالا در مرحله دوم دارندگان این سبد‌ها نسبت به مبلغ دوره اول ۳۰درصد کمتر دریافت خواهند کرد؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد سود مرحله دوم سهام عدالت دارندگان سبد ۴۹۲ هزار تومانی مبلغی نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان و دارندگان سبد ۵۳۲ هزار تومانی مبلغی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان و دارندگان یک میلیون تومانی حدود ۹۰۰ هزار تومان می‌شود.

در این زمینه مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، گفت: نکته مهم اینکه برای پرداخت سود سهام عدالت هیچ‌گونه پیامک، شماره تماس یا لینک و پیوندی برای افراد ارسال نمی‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین اینکه هیچ یک از خدمات مربوط به سهام عدالت نیازمند پرداخت هزینه نیست و تمام خدمات مربوط به سهام عدالت از جمله پرداخت سود سهام عدالت کاملا رایگان است و افراد باید در این زمینه توجه کافی را داشته باشند.

پرداخت سود مرحله دوم ممکن است دچار اختلال شود

با این حال به تازگی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای اسامی شرکت‌هایی که سود سهام عدالت (سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱) خود را به حساب‌های این شرکت واریز نکرده‌اند را اعلام کرد. 
در این اطلاعیه آمده است: با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات مکرر، همچنان ۹ شرکت سود سهام عدالت را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند.

بر اساس این اطلاعیه، شرکت‌های «صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس» تاکنون هیچ اقدامی برای واریز سود سهام عدالت خود در مرحله اول و دوم انجام نداده‌اند.

همچنین، شرکت‌های «پارس سوئیچ، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس» نیز وجوه مرحله دوم خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند.

افزون بر این، در این اطلاعیه آمده است: در صورتی که شرکت‌های فوق در زمان مقرر سود مشمولان سهام عدالت را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکنند، پرداخت مرحله دوم سود دچار اختلال می‌شود.

۶ دلیل عمده برای عدم واریز سود

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره مشکلات عدم واریز سود سهام عدالت به حساب برخی از سهامداران اعلام کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد «درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی» اشاره کرد. 

بنابر اعلام این شرکت حدود ۱۰۰ هزار نفر آذرماه امسال به دلیل مشکل در شماره شبای معتبر خود نتوانستند سود سهام عدالت دریافت کنند. بر اساس آمار از این تعداد ۵۵ هزار و ۴۴۵ نفر حساب بسته داشتند، ۳۲ هزار و ۵۸۷ نفر با مشکل عدم تطابق کد ملی و شماره حساب مواجه بودند. همچنین بر اساس آمار ۹ هزار و ۶۲۵ نفر دارای حساب راکد بودند و بیش از ۷ هزار نفر هم شماره حساب غیر فعال داشتند.

بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، متاسفانه همچنان یک میلیون نفر سهامدار سهام عدالت شماره شبای معتبر خود را در سامانه سجام ثبت نکرده اند. این افراد می‌توانند با ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) در فرایند دریافت سود در دوره‌های بعدی قرار گیرند.

همچنین مرکز تماس سپرده‌گذاری مرکزی با شماره ۱۵۶۹ آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران است.

وراث سهام عدالت امسال سود دریافت می‌کنند؟

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: وراث متوفیان سهام عدالتی که حداکثر تا روز ۱۷ اسفندماه امسال در سامانه میراث ثبت نام کرده اند، در فهرست دریافت کنندگان سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ قرار می‌گیرند. 

همچنین بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مطابق با مصوبه شورای عالی بورس از آنجایی که مالیات بر دارایی مشمول متوفیان سهام عدالت بعد از تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۹ می‌شود. این شرکت در تلاش برای ایجاد بستر مناسب غیرحضوری برای پرداخت مالیات است و به محض حصول نتیجه نهایی از سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاع‌رسانی مقتضی در این زمینه انجام خواهد شد.

در حال حاضر تا اطلاع ثانوی فقط برای متوفیان با تاریخ فوت پیش از ۳۱ تیر ۱۳۹۹ که سهام عدالت غیرمستقیم داشتند، امکان تشکیل پرونده تقسیم سهام عدالت در دفاتر شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب وجود دارد.

بر اساس این گزارش، هم اکنون سامانه میراث برای متوفیان سال‌های ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ سهام عدالت بازگشایی شده تا فرایند انتقال سهام به وراث تسریع یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->